Silvia Horecká: Topinambur a diabetes

Topinambur, známý také jako jeruzalémský artyčok, židovský brambor je heliotropická rostlina s půvabným žlutým květem, kterou bychom mohli najít i v našich zahradách a na loukách, pokavad´ má slunečné zázemí. Krásná rostlina na pohled, ukrývá v půdě jedlý ,,kořen“ – hlízu, která je vhodná ke konzumaci. Ze zdravotního hlediska by mohla být zajímavá hlavně pro diabetiky. Podívejme se tedy na možnou souvislost mezi diabetem 2.typu a topinamburem.

Domovem topinamburu je Severní Amerika, hlíza byla dovezena do Evropy v sedmnáctém století, v současnosti se pěstuje jako atraktivní rostlina určená ke konzumaci s dokazatelným přínosem pro zdraví, a také pro průmyslové využití.

Několik vědeckých studií na živočišných druzích pomohlo definovat jeho výživové vlastnosti a příznivý účinek na organismus, což naznačuje, že jeho pravidelná konzumace snižuje hladinu glukózy, cholesterolu a triglyceridů v plazmě. Za tyto účinky je zodpovědný fruktooligosacharid inulin.

Narozdíl od klasických brambor a většiny zeleniny, topinambur neobsahuje zásobný polymer škrob, který je tvořen glukózou, ale polymer inulinu, který je tvořen více molekulami fruktózy a nabízí proto nižší kalorický příjem, než jiné typické sacharidy:

1,4 proti 3,8 kcal / g.

      Topinambur a diabetes

Jeruzalémský artyčok je tedy nízkokalorický /73 kcal na 100 g/ a je vhodný na zařazení do jídelníčku pro ty, kteří musí redukovat hmotnost ,,hubnout“, což je důležitý cíl pro mnohé diabetiky. Topinambur je proto vhodnou ingrediencí, která by mohla pomoct regulovat hladinu cukru v krvi. Inulin není trávený trávicími enzymy a ve skutečnosti se integruje až do tlustého střeva, kde ho fermentují – dekomponují, rezidenční bakterie. Jde tedy o vlákninu, která jako taková snižuje absorpci glukózy, triglyceridů a cholesterolu, snižuje glykemický index potravin a podporuje zlepšení střevních funkcí.

Na závěr si je třeba uvědomit, že jedním ze základních kamenů prevence a léčby diabetu typu 2 , nejrozšířenější formy cukrovky, o které se předpokládá, že úzce souvisí se stravovacími a životními návyky, je nutriční terapie, při které je důležitý příjem vysokých dávek rozpustný vlákniny. Inulin obsažený v topinamburu může být významným pomocníkem k dosažení kompenzace této nemoci .

Fruktóza a diabetes

Fruktóza je jednoduchý cukr, který se stále více používá v potravinářském průmyslu jako sladidlo, ale jeho přebytek je zdraví škodlivý a koreluje s obezitou a nástupem diabetu 2. typu.

Fruktóza se rychle metabolizuje v játrech a aktivuje lipogenézi, teda produkci tuků. Z toho vyplývá, že jeho nadměrná konzumace vede k syntéze nadbytečných triglyceridů a k jejich hromadění. To urychluje vývoj nealkoholového tukového onemocnění jater /NAFLD/, které může vést k cukrovce 2.typu.  Akumulace TAG ve skutečnosti přispívá ke zvýšení inzulínové rezistence.

Několik studií prokázalo, že u zvířat krmených topinamburem se zlepšila citlivost na inzulin a snížila se akumulace triglyceridů v porovnání se zvířaty krmených vysokými dávkami fruktózy. Existuje teda negativní vztah mezi konzumací vysokých dávek fruktózy a cukrovkou , zatím co vztah mezi inulinem, polymerem, fruktózy a cukrovkou je pozitivní.

Další vlastnosti topinamburu

Použití topinamburu v oblasti zdravotnictví je širší než jen při léčbě cukrovky. Konzumace této hlízy ve skutečnosti ulehčuje vylučování žluče ve střevě, ulehčuje trávení, působí močopudně, zlepšuje vstřebávání minerálů ve střevě a lipidový profil v krvi.

Kromě toho je topinambur bohatý na množství vitamínů a minerálů. Nejkoncentrovanějšími vitamíny jsou vitamíny skupiny B a vitamín C, ale obsahuje též vitamíny A, E a K. Mezi nejhojnější minerály patří draslík, vápník, hořčík a železo a v menší míře selen, zinek a mangan.

Obsah bílkovin je také vysoký, táto hlíza je v porovnaní s klasickými brambory bohatá na esenciální aminokyseliny.


Co víc k tomu dodat? Snad jen to, že topinambury můžeme jíst syrové i vařené. Syrový topinambur je vynikající ochucený jednoduchým způsobem, se štipkou soli a koření, zatím co vařený se dá použít jako klasické brambory. Čas vaření je podobný jako v případě tradičních brambor, je možnost k tradičním odrůdám brambor přidat topinambur do vařených jídel a vytvořit tak zajímavý a zdraví prospěšný pokrm. Pro diabetiky by taková malá změna ve stravování mohla být významnou pomocí, kterou nabízí příroda pro lepší kontrolu hladiny cukru v krvi.